Auto-Efteling voor Porsche-liefhebbers

Rotterdam, 29 juni 2021 – Rogier Groeneveld en Raymond Heus. De eerste is een van de langstzittende verkoopadviseurs van Porsche Centrum Rotterdam; Raymond trad als laatste toe tot het verkoopteam. De overeenkomsten: beiden zijn Porsche-gek pur sang en kunnen niet wachten tot de nieuwe vestiging in Spaanse Polder eind dit jaar in gebruik wordt genomen. Een tweegesprek.

Een gesprek met de twee verkoopadviseurs kan niet beginnen zonder op de nieuwe modellen van Porsche in te gaan die in de coulissen staan te trappelen. De nieuwe 992 GTS komt eraan. En de nieuwe 992 GT3 Touring, de über-versie van de 911 maar dan zonder spoilers. En ook introduceert Porsche de nieuwe Cayenne Turbo GT, een SUV met de racegenen van een Porsche sportwagen. Het duo raakt er niet over uitgepraat. “Het is elke keer weer leuk om een nieuw model in de showroom te krijgen,” zegt Raymond. “De modellen van Porsche roepen elke keer emotie mij me op. Porsche ziet steeds kans om z’n modellen te verbeteren. Dat maakt het werken bij Porsche Centrum Rotterdam zo mooi.”

Per nieuw model is het op de Landaulettestraat wel moeilijk om de auto’s netjes neer te zetten, hè. De ruimte is wel een issue.
Instemmend geknik; Rogier neemt het woord. Hij werkt al sinds juni 2006 bij de Rotterdamse dealer. “Samen met Harrie van Ham – die er toen ook al was – deed ik de verkoop, toen nog in de Aploniastraat. Er pasten maar een paar auto’s in het veel te kleine showroompje. Toch was het een leuke tijd. We waren manusjes-van-alles: zelf koffie zetten, zelf administratie doen… De Boxster stond er naast de 996, de eerste Panamera en de Cayenne. De 997 was net geïntroduceerd. We barstten daar uit onze voegen. Als er vijf auto’s waren gelost, konden we onze eigen showroom haast niet meer in. Onze Porsche Approved occasions stonden in weer en wind in de buitenlucht. De verhuizing naar de Landaulettestraat was een logisch gevolg, maar binnen no time was het hier ook al weer veel te klein.”

Raymond weet niet beter. Sinds hij vorig jaar aantrad bij het verkoopteam na eerst Product Genius te zijn geweest bij Porsche in Leusden is het altijd al ‘vol’ geweest in de Landaulettestraat. “Klanten klagen er nog niet over, maar je merkt wel dat het passen en meten is in de showroom. Als jij een Porsche wilt bekijken, moet je dat in alle rust kunnen doen. Je wilt je nieuwe auto toch vanuit alle hoeken kunnen bekijken en die mogelijkheid is hier gewoon te beperkt. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe Rogier en Harrie dat hebben gedaan in de Aploniastraat.”

Dus jullie kunnen niet wachten tot de verhuizing naar het nieuwe pand?
“Nee joh. Dat wordt echt geweldig aan de Schuttevaerweg,” zegt Rogier enthousiast. “Er is ruimte genoeg om nieuwe initiatieven te ontplooien. We krijgen verschillende belevingshoeken. Naast een showroom waar 26 nieuwe auto’s riant een plek vinden, komt er bijvoorbeeld een Classic-, een E-Performance- en een Tequipment-corner. Een tweede verdieping biedt ruimte voor 44 Approved occasions. De verkoopkantoren worden lekker ruim; hier ga ik met veel plezier onze klanten ontvangen.”

In het nieuwe pand krijgen alle verkoopadviseurs een eigen werkplek; bewust is niet voor flexplekken gekozen om ervoor te zorgen dat de klant niet op zoek hoeft te gaan naar ‘zijn’ aanspreekpersoon. In de Landaulettestraat moest er soms letterlijk gezocht worden naar een plek om te zitten, vertelt Raymond. “Dat is voor een keer niet erg, maar ik vind dat in de richting van onze klant niet zo leuk. Hoewel de klant er meestal wel genoegen mee nam; die hebben toch een ‘niet-lullen-maar-poetsen’ mentaliteit. Zij vinden het belangrijker dat we ons aan onze afspraken houden en hun dromen waarmaken dan dat we dat vanuit een paleis doen.”

Het pamperen van de klant loopt als een rode draad door de manier van werken van Porsche Centrum Rotterdam. Hoe doe je dat?
Rogier: “Onze klanten zijn heel verschillend; van poetsers tot veelrijders. Maar bijna zonder uitzondering zijn het liefhebbers van het merk. Die ‘niet-lullen-maar-poetsen’ mentaliteit waar Raymond het over had, die herken ik wel. Ze willen dat we ons aan onze afspraken houden, dus dat doen we dan ook. Goed luisteren naar wat een klant wil is een must. Onze klanten hebben de showroom aan de Landaulettestraat gelukkig altijd geaccepteerd. Ze vinden onze service, enthousiasme en toewijding belangrijker dan de entourage. Maar gelukkig kunnen we iedereen straks ontvangen in een omgeving die hen toekomt.”

Porsche Centrum Rotterdam gaat meer dan ooit aan klantenbeleving en -binding doen. Raymond: “Het was in de Landaulettestraat een warm bad. Het team is super en zet zich graag voor de klanten in. Want eenmaal klant, moet je altijd klant bij ons willen blijven, is hier het idee. Met het nieuwe pand en met onze inzet om de klant ook daar in het middelpunt te zetten, hebben we meer dan ooit de middelen in huis.”

Rogier. “Het nieuwe pand in Spaanse Polder wordt toch een soort auto-Efteling voor Porsche-liefhebbers.”

Volg onze verhuizing #DestinationPorsche010 op @porschecentrumrotterdam