Extreme circuitauto met een kenteken

Rotterdam, 7 maart 2023 – Liefst 525 pk uit turboloze 4.0 zescilinder boxermotor. In 3,2 seconden naar de 100 km/h. Een top van 296 km/h. En het equivalent van het gewicht van een Suzuki Swift op je dak als downforce. De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is de meest extreme versie van de RS ooit. Coureur Max van Splunteren raakte er tijdens de Luxury Performance Night van Porsche Centrum Rotterdam niet over uitgepraat. De 300 gasten hingen onder het genot van lokale, luxe drinks and bites aan zijn lippen.

Meerdere luxury & performance cars staan deze avond in CarPort Rotterdam centraal, maar de absolute topper is natuurlijk de nieuwe Porsche 911 GT3 RS. Het is de allereerste RS die Porsche Centrum Rotterdam uitlevert; hij oogt in zijn zwarte uitmonstering en het Weissach pakket mean and lean. De trotse eigenaar die met zijn zoontje op de Luxury Performance Night aanwezig is, is superblij met zijn nieuwe bezit. En terecht. Hij is een van de weinige Nederlanders die van deze brute sportwagen van Porsche Motorsport uit Flacht kan genieten.

Aangeklede Cup-auto met kenteken

Er is geen groter contrast denkbaar dan de oranje Porsche 911 Carrera RS 2.7 uit 1973 – de eerste straat-legale Porsche die de afkorting voor Renn Sport mocht dragen – naast de nieuwe 992 GT3 RS te zien staan. Er zit weliswaar vijftig jaar tussen, maar beiden stralen ze stilstaand al snelheid uit. Traditiegetrouw is de RS een kale GT3 met extra spoilers, maar het nieuwe model is verworden tot een aangeklede Cup-auto met kenteken, vertelt Max van Splunteren. Hij kan het weten, want Max verdiende zijn sporen op het circuit met een Porsche 911 GT3 Cup. “Dit is eigenlijk een circuitauto waarmee je gewoon de openbare weg op mag. De nieuwe RS is extremer dan mijn Cup auto ooit was. In snelle bochten is deze straat-Porsche zelfs sneller door de ingenieuze manier waarop de neerwaartse druk wordt gecreëerd.”

Gigantische downforce

De extremiteit van de nieuwe RS begint dus al met de downforce. Die is gigantisch. Het geheim zit ‘m onder meer in de koelopeningen in de voorklep. Daaronder zit geen bagageruimte zoals bij meer standaard Porsches 911 maar een enorme centraal geplaatste radiateur geleend van de 911 RSR Le Mans-racer. Door die te gebruiken in plaats van drie op meer gebruikelijke plekken geplaatste exemplaren, is er ruimte ontstaan voor actieve aerodynamica. De RS heeft continue variabele elementen aan het front en grote lamellen in de voorschermen. De immense achterspoiler die boven het dak uit torent is een van de meest opvallende RS-aspecten; hij decimeert de ‘duck tail’ van de oer-RS, en niet zo’n beetje ook. “Bij een snelheid van 285 km/u bedraagt de extra neerwaartse druk op het dak van de nieuwe RS maar liefst 860 kilogram,” legt Van Splunteren uit. “Dat is dus alsof het gewicht van een Suzuki Swift op je dak je Porsche tegen het asfalt duwt.”

DRS

De GT3 RS is ook de eerste productie-Porsche met een zogeheten Drag Reduction System (DRS), zoals we dat kennen van de Formule 1. Om een hogere topsnelheid mogelijk te maken, is het met DRS mogelijk om de vleugels van de 911 GT3 RS plat te leggen. Dat heeft een lagere luchtweerstand tot gevolg. Moet je om welke reden dan ook vol in de remmen, dan doet het spoilerwerk het tegenovergestelde.

Nordschleife

Maar er is meer extreem. Op het stuur zitten vier draaiknoppen om de 911 GT3 RS aan te passen aan je voorkeuren. Achterasbesturing en diverse rijhulpsystemen zijn op het nog sportievere karakter van de RS berekend. In Track-modus kun je zelf de demping instellen en ook het achterdifferentieel is aan te passen. “Op de straat zijn dit zaken waar je geen rekening mee hoeft te houden,” vertelt Max van Splunteren. “Maar op een circuit als de Nürburgring is het een heel ander verhaal.” Porsche bewees dat. Het nieuwe record van de 911 GT3 RS op de Nordschleife van de Nürburgring is 6:49.328 minuten – 10.6 seconden sneller dan de huidige 911 GT3.

Daily driver

De 911 GT3 RS als daily driver? De ogen van Max van Splunteren beginnen te glimmen bij het idee. “Ik denk eerlijk gezegd niet dat het vaak zal gebeuren. Maar als je al met zo’n extreme auto de openbare weg op wilt, dan zou het wat mij betreft met de nieuwe RS moeten zijn.” Volgens verkoopadviseur Bob Ledder heeft zijn klant daar ook wel ideeën over: “Hij gaat zijn nieuwe RS gewoon gebruiken waar hij voor gemaakt is: rijden.”