Porsche Cycling Team bedwingt Alpe d’Huez

Rotterdam, 10 juni 2022 – Elk jaar fietsen, lopen of wandelen 5.000 mensen naar de top van de Franse berg Alpe d’Huez om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Derck Schot en Dennis den Otter van Porsche Centrum Rotterdam,  Colin de Lange van Porsche Centrum Leusden en Albert Vink van importeur Pon gingen de uitdaging aan. Ze waren helemaal ‘naar de klote’ maar reden tijdens de 15e editie van Alpe d’HuZes wel bijna veertien mille bij elkaar dat volledig wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek tegen kanker.

Een overleden familielid, zieke vriend of een eigen lichaam dat vecht tegen kanker: iedere deelnemer begon met een eigen verhaal aan de veertien kilometer lange monstertocht. De route heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,9; in totaal overbrug je 1.061 hoogtemeters. De klim telt 21 genummerde haarspeldbochten die symbool staan voor de moeilijke weg die kankerpatiënten doorlopen. Door de berg te beklimmen is het idee dat je voelt hoe het is om stuk te gaan, maar toch iedere keer weer doorgaat. Dennis verloor twee jaar geleden zijn moeder aan de ziekte; Derck kreeg er in zijn vriendenkring mee te maken. “We wisten het zeker: we gingen het doen. Opgeven was geen optie,” aldus Derck.

Twijfel

Dat klinkt allemaal wel stoer, maar bij de verkenning voorafgaand aan de eigenlijke tocht vanuit een comfortabele Porsche Panamera sloeg de twijfel toe. “Natuurlijk hebben we getraind. Maar als je dan met de auto de route verkent, zie je pas echt hoe steil het daar is,” zegt Derck. “Ik dacht even: ‘waar ben ik aan begonnen’. Maar wie A zegt, zegt ook B.”

Alle weersoorten

Dus daar stond het PPDG Cycling Team dan om half vijf in de ochtend in het pikkedonker te wachten op het startschot. De camping van la Cascade wordt door velen gezien als het begin van de helse klim. Nog geen vijfhonderd meter na deze populaire camping begint het vuurwerk; de eerste drie kilometer zijn de zwaarste van de hele tocht. Met percentages goed over de 10 procent is het meteen werken en moet je ervoor zorgen dat je jezelf niet compleet opbrandt. Derck: “De eerste vier bochten zijn het ergst; die zetten de toon voor iemand zoals ik die weinig fietservaring heeft. En hoewel we het serieus koud hadden gekregen bij het wachten, stond na de eerste bocht het zweet al op onze rug en moesten de jassen snel uit. We hebben alle weersoorten meegemaakt: van een ijzige kou tot regen met onweer en een brandende zon.”

Nooit meer

In totaal is de Alpe d’Huez dit jaar 10.440 keer beklommen door alle deelnemers die wandelend, hardlopend, fietsend, wheelend en zelfs skeelerend de uitdaging aangingen. Dennis en Derck deden de klim vier keer, maar toen was het Schluss voor de mannen van Porsche Centrum Rotterdam. Dennis: “Ik was helemaal verrot. Geestelijk wilde ik na de vierde klim nog wel verder, maar lichamelijk was het klaar. Op zo’n moment denk je: ‘ik doe dit nooit meer’. Maar nu weten we zeker dat we volgend jaar opnieuw van de partij zijn. We gaan dan voor vijf klims, maar liever nog zes.”

De 5.000 deelnemers haalden dit jaar € 16.255.499 op. Dat is 4 miljoen euro meer dan de laatste editie van 2019. Derck Schot en Dennis den Otter zijn inmiddels weer vol aan de slag in Spaanse Polder. “De trappen op en af ging even wat moeilijker, maar dat was niet erg. Meedoen aan de Alpe d’HuZes was het allemaal waard.”

Voor de nieuwste Porsche Centrum Rotterdam dealerstories volg je ons op @porschecentrumrotterdam.