‘Niemand heeft zin om lang te wachten’

Rotterdam, 30 augustus 2022 – Porsche rijden moet een feestje zijn, vindt Joris van Wijlen. En daarvoor moet je de klant zo goed én zo snel mogelijk helpen. Joris is een van de Service Pro’s van Porsche Centrum Rotterdam. Hij is samen met zijn collega’s Lars en Marijn het eerste aanspreekpunt van de klant.

“Ik ben opgegroeid in de auto’s. Mijn vader heeft een eigen universeel autobedrijf; ik liep al vanaf mijn zesde jaar met een bezempje door de zaak en genoot ervan hem te helpen. Dan groeit de liefde voor auto’s vanzelf.

Eerste aanspreekpunt

Op mijn visitekaartje staat ‘Service Pro’. Dat is een nieuwe term. We werken met ons Service Pro-team exclusief voor Porsche Centrum Rotterdam. Als klanten bellen, ben ik samen met mijn collega’s Lars er Marijn hun eerste aanspreekpunt. Ik hoor wat ze willen en verbind ze daarna netjes door met het juiste ‘loket’ of plan zonder tussenkomst van een gastvrouw onmiddellijk een afspraak in. We proberen op sommige vragen direct antwoord te geven. Voor vragen als ‘hoe zet ik mijn stoel naar achteren’ of ‘heeft mijn auto stuurverwarming en waar zit het knopje dan’ hoef ik je niet door te verbinden.

Summum

Ik ben op de Erasmus Universiteit in Rotterdam gestart met mijn bachelor Bedrijfskunde. Dat heb ik ook gehaald. Maar al snel werd me duidelijk dat ik écht iets met auto’s wilde doen. Zo ben ik bij Pon terecht gekomen, een van de belangrijkste spelers binnen de autowereld. Ik zag een vacature voor een ‘traineeship’ bij Pon Luxury Cars. Dat leek me het summum. Ik leer liever iets door het zelf te doen in plaats van het uit een boek te moeten leren. Ik ben op sollicitatie geweest, maar dat traineeship is het niet geworden. Wel kwam ik in gesprek met vestigingsmanager Harrie van Ham en After Sales Manager Ed van der Lans. Ik meldde hen graag bij Porsche Centrum Rotterdam te willen werken. En kijk: hier zit ik nu sinds november. Ik heb nog net het ‘oude tijdperk’ meegemaakt in de Landaulettestraat, voordat we naar de Spaanse Polder verhuisden.

Direct klantcontact

Soms vragen vrienden me: ben je verkoper? Nee, dat ben ik niet. Ik werk op After Sales en heel simpel gezegd plan ik werkplaatsafspraken in. Als ik het zo vertel, klinkt dat niet ‘flashy’. Maar mijn functie is dat juist wél. Want ik heb elke dag direct klantcontact, en dat maakt het ontzettend leuk. De klanten stellen mij vragen en die hoor ik aan. Daarna ga ik ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk worden geholpen. De klant vraagt, wij draaien. Een Pro zorgt er niet alleen voor dat de afspraak wordt ingepland, maar bijvoorbeeld ook dat er delen worden besteld of dat zaken rond de eventuele garantie zijn geregeld. Neem de inbouw van een alarm of het wisselen van banden. In beide gevallen moeten de onderdelen er gewoon zijn als de klanten zich hier melden. We moeten ervoor zorgen dat de afspraak zo vloeiend mogelijk verloopt. Niemand heeft zin om lang te wachten.

Premium

Porsche is een premium merk en de klanten moeten we dus ook premium behandelen. Ik heb wat met Porsche en probeer de passie van de klant te delen. Dus de contacten met de klant gaan voor mij veel verder dan het plannen van een werkplaatsafspraak alleen. De klant vindt het doorgaans leuk om met iemand te praten die oprecht interesse heeft in wat hem drijft en wat hij rijdt. Er ontstaan hier leuke contacten.

Emotie

Porsche heeft zoveel doorontwikkelde techniek; dat vind ik indrukwekkend. Neem de nieuwe GT4 RS; wie maakt zo’n auto nog. Voor mij is dat een droom. Die auto is zo vet; een brok emotie die puur gemaakt is voor plezier. Porsche ontwikkelt nu een elektrische versie van de Boxster en Cayman. Natuurlijk mis je bij een elektrische auto een stukje beleving; de motorsound hoort er toch een beetje bij. Maar ik denk toch dat die elektrische auto’s super worden. Het is namelijk een Porsche en daar is alles mee gezegd.”

Lees alle Porsche Centrum Rotterdam dealerstories.