‘Ik maak je wegwijs in je nieuwe Porsche’

Heb je een vraag over je huidige of toekomstige Porsche? De nieuwe Product Genius Noëlle Stevens (27) verkoopt je geen auto, maar vertelt graag over de werking van alle systemen en innovaties waarmee een Porsche is uitgerust. “Ik maak je wegwijs in je nieuwe Porsche. Voor een autogek zoals ik is dit de ultieme baan.”

Licentie

“Ik ben een automeisje. De liefde voor auto’s is me met de paplepel ingegoten. Mijn vader rijdt Porsche; hij racet er al vijftien jaar mee, onder meer in de GT3 Cup. Hij beloofde mij en mijn twee zusjes dat als we zestien jaar oud zouden zijn, we onze racelicentie mochten halen. Ik was als jongste uiteindelijk de enige die dat echt wilde. Eerst wachtte mijn vader mijn havo-diploma af. Daarna wilde hij dat ik mijn diploma voor de Hotelschool zou behalen. Toen zei mijn moeder: ‘Kom je afspraken na, joh’ en kon ik eindelijk die licentie gaan behalen. Ik rij tegenwoordig regelmatig op circuits als Zandvoort en Zolder. Dat is puur genieten!

Autobranche

Ik heb dus de Hotelschool gedaan en ook de hbo studie E-Commerce Marketing Sales. Ik heb in de horeca gewerkt en heb marketingdingen gedaan. Maar met een passie voor auto’s lag een baan binnen de autobranche meer voor de hand. Toen zag ik de functie van ‘Product Genius’ bij Porsche Centrum Rotterdam. Ik was onmiddellijk getriggerd en liet de vacature zien aan mijn vriend die nog een grotere autogek is dan ik. Hij zei grappend: ‘ik begrijp niet waarom je nog geen brief hebt verstuurd’. Die brief was snel geschreven. Na een kopje koffie met Harrie van Ham kon ik 1 mei hier beginnen.

Aanspreekpunt

Het werken als Product Genius bij Porsche Centrum Rotterdam is een droombaan. Porsche is een prachtig merk. Technologische ontwikkelingen en innovatie bij Porsche geven steeds meer nieuwe mogelijkheden. Vanuit mijn rol als Product Genius neem ik de klanten en potentiële klanten daarin mee: met mij als aanspreekpunt ontdekken de klanten de ultieme mogelijkheden van een Porsche. Daarvoor moet ik natuurlijk goed op de hoogte zijn van de laatste technologische ontwikkelingen. Ik enthousiasmeer de klanten over de modellen, de opties en accessoires, maar verkoop niet zelf. Dat doen mijn collega’s van Sales.

Ins en outs

Ik ben bezig om me alle ins en outs van Porsche eigen te maken. Dat valt nog niet mee, want ieder jaar verandert een Porsche en elk modeljaar heeft daardoor zijn specifieke bedieningen. Toch ben ik straks degene die bij de aflevering gespecialiseerd is in het uitleggen ervan. Hoewel ik veel van auto’s afweet, leer ik dankzij mijn collega’s en online trainingen nog elke dag. De ene klant is handiger dan de ander en sommigen kennen de materie al omdat ze al Porsche hebben gereden. Maar we komen natuurlijk ook wel eens mensen tegen die automobiele digibeten zijn.

Uitleg

Elke auto heeft een stuur, vier wielen, een gas- en een rempedaal. Maar een Porsche heeft zo vreselijk veel meer; het vergt enige uitleg om alle mogelijkheden te ontdekken. Vroeger had je bijvoorbeeld nog geen Porsche Connect; met een beetje geluk had je Classic een autoradio. Dat is bij een moderne Porsche wel anders, sinds het moment dat Porsche PCM introduceerde. Ik krijg veel vragen over het Porsche Connect. Daar heb ik me in vastgebeten. Maar ook over de elektrische Taycan kun je een boek schrijven; in die auto zitten ongelofelijk veel mogelijkheden verstopt die ik de klant moet kunnen uitleggen. Ook help ik de klant om zijn nieuwe auto helemaal op zichzelf in te stellen.

911

Ik vind de techniek achter de moderne Porsches boeiend. Maar de eenvoudiger techniek achter een klassieke Porsche kan ik ook heel erg waarderen. Dus als je me vraagt wat mijn lievelings-Porsche is, vind ik een antwoord daarop moeilijk. Een 911 scoort bij mij altijd, ongeacht het bouwjaar. Bij een klassieker vind ik een luchtgekoelde 964 geweldig, liefst een Targa. En bij de moderne Porsches zou ik kiezen voor de 991. De lijnen van dat model zijn mooi, de sound is fijn.

Bijzonder moment

Ik zal al die modellen straks in onze nieuwe locatie op Spaanse Polder wel voorbij zien komen. Er komen daar drie afleverboxen; die worden mijn domein. De aflevering is een bijzonder moment voor de klant en het is aan mij om van dit moment een echte beleving te maken! Ik heb er nu al zin in.”