Hospitality zonder dikdoenerij

Rotterdam, 3 februari 2022 – Altijd vrolijk en gastvrij. Altijd belangstellend. Altijd woest krullend haar. Tessa Hordijk (27) was op de Landaulettestraat een van de gastvrouwen die klanten met warmte ontving. Dat zij zich achter de schermen ook bezig hield met marketing en events, wisten alleen de intimi. Haar inspanningen betalen zich nu uit: Tessa is in het nieuwe pand van Porsche Centrum Rotterdam in Spaanse Polder de nieuwe Brand & Event Marketeer.

“Ik ben geen persoon die goed in de sales zou aarden; dus dat is niets voor mij. Ik hou ook niet van opleidingen die te theoretisch zijn. Maar ik hou er wél van om het anderen naar de zin te maken. Dus ging ik naar de Hotelschool in Den Haag waar hospitality heel belangrijk is.

Gastvrouw

Tijdens mijn studie liep ik stage als hostess bij een hotel in Londen. In die periode ontmoette ik een klant van Harrie van Ham, onze vestigingsmanager. Hij vertelde dat in de Landaulettestraat – onze vorige vestiging – een gastvrouw werd gezocht als vervanger voor een collega die met zwangerschapsverlof ging. Harrie wilde iemand met gevoel voor hospitality; dat heb ik! Ik werd ‘facetimend’ op tijdelijke basis aangenomen en ben in september 2016 begonnen bij Porsche Centrum Rotterdam. Op de zaterdagen en tijdens vakanties werkte ik daar als gastvrouw. In 2019 vertrok ik voor mijn eindstage als marketing coördinator naar een resort op Curaçao. Ik rondde mijn studie dat jaar succesvol af en kon daarna meer voor Porsche Centrum Rotterdam gaan werken.

Top

Mijn tijdelijke functie is in 2020 omgezet in een vast contract. Ik ben dus al weer 5,5 jaar betrokken bij Porsche Centrum Rotterdam; de jaren zijn voorbij gevlogen. Ik heb het team zien groeien; wie hier eenmaal werkt, wil er nooit meer weg. Mijn rol als gastvrouw gaf me veel voldoening. De collega’s zijn top, en de klanten spreken me aan. We gaan er met z’n allen voor en dat voelt een klant. Een Porsche kun je overal kopen, maar klanten kiezen er bewust voor om dat juist hier te doen. We worden wel de ‘no nonsens-dealer’ genoemd en dat is ook zo. Hier geldt het motto ‘geen woorden maar daden’ en dat past blijkbaar bij onze relaties. Hier draait het om de mens.

Benzine

Auto’s boeiden me niet, maar als je bij Porsche werkt, krijg je dat auto-gevoel vanzelf. Misschien komt het wel omdat ik uit een familie stam die in Rotterdam tweewielers verkoopt, waaronder bromfietsen en scooters. Als je daarmee opgroeit, dan krijg je automatisch de geur van benzine in je neus. Ik vind een GT3 prachtig, maar ik hoef niet perse een Porsche met enorme vleugels. Doe mij maar een 911 Turbo S cabriolet; die heeft ook spoilers, maar dan veel subtieler.

Content

Naast mijn werk als gastvrouw ben ik me gaandeweg ook bezig gaan houden met zaken op het gebied van marketing en events. In eerste instantie verzorgde ik voor Porsche Centrum Rotterdam bijvoorbeeld de content op socials als Facebook en Instagram. Hier gebeurt elke dag wel iets dat je wilt delen; mensen vinden het leuk om erover te lezen. Dat werk kwam in het jaar van de verhuizing naar Spaanse Polder in een stroomversnelling. Ik zat bijvoorbeeld achter de berichtgeving over het nieuwe pand en verzorgde de blogs over de mensen die hier werken. Het was niet alleen leuk om het pand iedere dag te zien groeien tot de mooiste dealerlocatie van Nederland, maar ook om de klanten bij dat proces te betrekken. Ik wil dat die verhalen catchy en menselijk zijn. Onze klanten zijn al heel wat gewend; die hoef je echt niet met dikdoenerij te imponeren. Zij vinden het wel leuk om over de mens achter de medewerker te lezen van wie ze hun Porsche hebben gekocht of eraan werkt.

Events

Ik ga het gebruik van de social media-kanalen verder optimaliseren. Met mij als fulltime Brand & Event Marketeer zal dat veel minder hapsnap gebeuren dan vroeger en zit er straks een strategie achter. Ik kan ook niet wachten om me met events te bemoeien, waarbij we na de coronatijd eindelijk kunnen laten zien hoe mooi het hier op de Schuttevaerweg is geworden. Niet alleen klanten zijn hier welkom, maar ook fans van de andere merken die we onder hetzelfde dak hebben, van carspotter tot autogek. In maart gaan we officieel open; over de manier kan ik nu nog weinig zeggen. Maar wel dat het een opening wordt met de hospitality die je van Porsche Centrum Rotterdam verwacht.”