‘Het nieuwe pand is een vat vol nieuwe ideeën’

Rotterdam, 15 juni 2021 – Sinds Ed van der Lans in januari 2017 startte als After Sales Manager van Porsche Centrum Rotterdam, heeft hij er samen met zijn team alles aan gedaan om de klanten op de meest goede manier te ontzorgen. Dat vergde inventiviteit, want Porsche Centrum Rotterdam begon in de Landaulettestraat steeds krapper in zijn jas te zitten. Ed kijkt uit naar de verhuizing naar het nieuwe pand aan de Schuttevaerweg. “Het is goed voor de klanten en zorgt bij het team voor een enorme portie energie.”

Uitdaging

“Werken in de Landaulettestraat is leuk, maar was in toenemende mate een uitdaging. Het is hier feitelijk al jaren te klein. Dat betekende dat we schipperden met de ruimte. Met name de werkplaats is met veertien bruggen en vijftien monteurs veel te klein waardoor je het risico loopt dat de wachttijden oplopen. Maar ook de klant begon het te merken. Parkeren kan hier alleen als je de Porsches vierdubbeldik op elkaar stapelt – dat willen we niet – en de ontvangstruimte is te krap bemeten. De nieuwe locatie biedt de klant dus meer ruimte en geeft ons meer mogelijkheden om nieuwe diensten en initiatieven op te starten.

Nieuwe diensten

Dus kijk ik uit naar het moment dat we in de Rotterdamse Spaanse Polder open gaan. Daar kunnen we klanten met veel minder hectiek ontvangen – zo komen er bijvoorbeeld 23 bruggen in de Porsche werkplaats. Het pand is een vat vol nieuwe ideeën; we gaan Destination Porsche invullen met allerlei nieuwe diensten. Behalve dat het aantal bruggen toeneemt, openen we bijvoorbeeld een eigen schadeafdeling. Ook openen we een afdeling waar cosmetisch werk wordt verricht, van poetsen tot detailing. De afdeling transport kan eindelijk ook uitgebreid worden, omdat er ruimte is om de extra transportmiddelen ’s avonds te stallen.

Plug and play

We krijgen er in het nieuwe pand tussen de 17 en 22 nieuwe medewerkers bij. Een aantal daarvan is al aangenomen en loopt in de Landaulettestraat mee. Op die manier zorgen we ervoor dat ze ‘plug and play’ zijn ingewerkt op het moment dat we op de Schuttevaerweg open gaan. Het nieuwe pand geeft ons ook de gelegenheid om pilots te starten. Zo zijn we aan het onderzoeken of in sommige gevallen van complexe storingen klanten het fijner vinden om rechtstreeks met de Porsche monteur de diagnose te bespreken. Op die manier worden de lijnen korter en kunnen klanten rechtstreeks met de monteur communiceren, zelfs op ‘bits and bites-niveau’ als zij dat willen. Op termijn willen we de klant ook mee laten kijken in de werkorder via hun telefoon, zodat ze rustig zelf kunnen bepalen wat ze eventueel wel of niet uitgevoerd willen hebben. Ons nieuwe paleis biedt letterlijk en figuurlijk de ruimte voor allerlei nieuwe manieren van werken.

Passie

Persoonlijk contact is bij ons altijd belangrijk geweest. Dus als klanten straks de werkplaats in willen om te kijken wat we aan hun auto doen, dan kan dat gewoon. We krijgen weliswaar een veel groter pand, maar onze manier van werken is en blijft kleinschalig en toegankelijk. Het gaat hier niet om de groot-groter-grootst show. Ik kan wel vertellen dat we er negen bruggen bij krijgen, maar het belangrijkste is dat je snel en perfect geholpen wordt. Eind van het jaar gaan we over. In drie dagen tijd moet alles verhuisd zijn; vrijdag gaan we dicht en maandag weer open. Het hele team werkt mee. Dat zegt wat over de passie waarmee we de Destination Porsche tegemoet gaan. Iedereen heeft er zin in.”