‘Elektrische Porsches zijn top’

Rotterdam, 29 april 2022 – Porsche gaat elektrisch: tegen 2025 zal naar verwachting de helft van alle nieuwe Porsches geëlektrificeerd zijn – volledig elektrisch of als plug-in hybride. Tegen 2030 verwacht Porsche dat het aandeel van alle nieuwe auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn meer dan tachtig procent zal bedragen. Porsche Centrum Rotterdam is er helemaal klaar voor, vertelt diagnosespecialist Sven Spoor.

Meestal vervelend voor een klant, maar altijd een feestje voor diagnosespecialist Sven Spoor: het zoeken, vinden en repareren van een onbekende storing in een auto. Als automan pur sang is hij nog steeds dol op alles wat op fossiele brandstof loopt, maar hij heeft zich sinds zijn aantreden bij Porsche Centrum Rotterdam wel ontwikkeld tot een van de specialisten binnen het team op het gebied van elektrische en hybride techniek. Klanten noemen de hoogvolttechnicus al ‘de Taycan specialist’. “Natuurlijk was elektrotechniek wennen voor iemand als ik die vooral gewend was om aan brandstofmotoren te werken. Maar ik was heel nieuwsgierig naar de Taycan, en ging ervan uit dat Porsche ook dit wel weer voor elkaar zou hebben. Dat klopte.”

Liefde voor techniek

Toen hij in 2019 startte bij Porsche Centrum Rotterdam, was hybridetechniek bij Porsche al doodgewoon en stond de 100 procent elektrische Taycan in de coulissen te trappelen. Veel collega’s hebben wat met de geur van benzine en olie, maar voor Sven Spoor beperkt de liefde voor techniek zich niet tot brandstofmotoren alléén. “Dat gevoel heb ik helemaal niet. Ik hou van storingzoeken bij brandstofmotoren én bij elektrotechniek.” Dan grijnzend: “Ik had misschien ook een goeie wasmachinemonteur kunnen zijn, maar dan is het werken bij een merk als Porsche toch een stuk aantrekkelijker. Hier gaat de techniek een stuk verder, en dat maakt mijn werk juist zo leuk.”

Top

Elektrische Porsches zijn top, vindt Sven. “Ik ben verkocht: mijn lievelings-Porsche is een Taycan Turbo S: je kunt hier comfortabel mee cruisen én er waanzinnig hard mee rijden. De acceleratie is bizar; de techniek is top. Voor sommige collega’s hoeft het niet zo; die willen hun vingers er niet aan branden. Ze vinden zo’n auto emotieloos en vinden de risico’s voor elektrotechniek te groot omdat ze denken dat het gevaarlijker is om eraan te werken dan aan een auto met een brandstofmotor. Ze zien al die oranje kabels – oranje is de kleur voor ‘hoogspanning’ – en denken: ‘laat maar’. Maar uiteraard weten we dankzij de cursussen die we hebben doorlopen wat we wel en niet moeten doen. Maar voor sommigen is die drempel nog te hoog.”

Onderhoudsinterval

Als het eerste volledig elektrische model van de sportwagenfabrikant heeft de Taycan heel andere service- en reparatiebehoeften dan auto’s met verbrandingsmotoren. Zo heeft de elektrische sportwagen een onderhoudsinterval van twee jaar of 30.000 kilometer. Aangezien taken zoals het verversen van de bougies en olie niet langer relevant zijn, zal het onderhoud met zo’n 30 procent worden verminderd. Daarnaast is de elektrische aandrijflijn, inclusief de hoogspanningsaccu, volledig onderhoudsvrij.

Deskundige training

Het werk aan de Taycan, als eerste productievoertuig met een systeemspanning van 800 volt, doe je niet zo maar. Reparatiewerkzaamheden aan elektrische voertuigen vereisen deskundige training en specialistische gereedschappen die Porsche Centrum Rotterdam heeft. “Bij Porsche moet je gecertificeerde gradaties hebben om met hoogvolttechniek te mogen werken,” weet Sven Spoor inmiddels. “Ik heb hard gewerkt om aan de vereisten te voldoen.” Porsche heeft drie kwalificatieniveaus: gekwalificeerde elektriciens, hoogspanningstechnici en hoogspanningsdeskundigen. Gekwalificeerde elektriciens hebben een startkwalificatie waarmee ze standaard reparaties aan hoogspanningsvoertuigen kunnen uitvoeren, zoals het vervangen van banden of wisserbladen. Bij werkzaamheden aan een hoogspanningsvoertuig moeten zij worden ingelicht en begeleid door een hoogspanningsmonteur.

Ruimtepak

Hoogspanningstechnici zijn opgeleid om te werken aan voertuigen die zijn losgekoppeld van de voedingsspanning en zijn bekend met het classificeren en opslaan van lithiumbatterijen. Ze zijn ook gekwalificeerd voor het verwijderen en verpakken van hoogspanningsbatterijen. Hoogspanningsexperts zoals Sven – kortweg HVE-ers – hebben het hoogste kwalificatieniveau in een Porsche Centrum. Zij hebben daarvoor een training in Stuttgart-Zuffenhausen gevolgd en zijn de enigen die werkzaamheden in hoogspanningsaccu’s mogen uitvoeren, hoogspanningsaccu’s met isolatiefouten mogen hanteren en dit soort accu’s gereedmaken en verpakken voor transport. “Ik werk bij zulke klussen altijd in een soort ruimtepak en draag een veiligheidshelm en handschoenen. De collega’s moeten er om lachen als ik me daar in hijs, maar het is voor mijn eigen veiligheid. Ook staat er altijd een gekwalificeerde collega bij die je kan helpen als het onverhoopt mis mocht gaan. Better safe then sorry.”

Niet ingewikkeld

Sven Spoor heeft er niet perse om gevraagd om aan hybride of elektrische Porsches te mogen werken; het kwam gewoon op zijn pad. Porsche heeft speciaal voor hoogspanningsaccu’s een reparatieconcept ontwikkeld dat een belangrijke bijdrage levert aan duurzaamheid en het behoud van hulpbronnen. Zo hebben de ontwikkelingsteams ervoor gezorgd dat de constructie van de energiedragers zo eenvoudig mogelijk is, zodat deze later in zijn levenscyclus kan worden gerepareerd door gekwalificeerde monteurs zoals Sven. Het mogelijk maken van dergelijke gedetailleerde reparaties is ook prijstechnisch voordelig voor klanten.

“In de Taycan zijn 28 of 33 modules geïnstalleerd, afhankelijk van de batterijcapaciteit. De batterijbehuizing kan ik openen om celmodules en andere componenten te vervangen; de defecte module sturen we terug naar de fabrikant waar hij wordt gerepareerd. De basis van elektrische techniek is redelijk simpel. Als je eenmaal weet hoe het werkt, is hoogvolttechniek niet erg ingewikkeld – maar dat is met alles zo.”

Ben je benieuwd geworden naar elektrisch rijden met Porsche? Bij Porsche Centrum Rotterdam hebben we vanaf nu ook de nieuwste Taycan Sport Turismo als demo beschikbaar. Voor meer informatie over de Porsche Taycan of een mogelijke proefrit kun je terecht bij ons salesteam via sales@porschecentrumrotterdam.nl.

Voor de nieuwste Porsche Centrum Rotterdam dealerstories volg je ons op @porschecentrumrotterdam