Diep onder de indruk van de eerste Porsche Taycan

Sales Executive Dennis den Otter van Porsche Centrum Rotterdam maakte op het Spaanse eiland Mallorca kennis met de nieuwe Taycan. Hij is diep onder de indruk van de eerste elektrische sportwagen van Porsche.

“Tot voorkort kende ik de nieuwe Taycan alleen op papier. Maar sinds ik op Mallorca een producttraining heb gevolgd, weet ik écht waar ik over praat. Om mijn eerste gevoel maar gelijk te delen: de nieuwe Porsche Taycan is bizar goed. Porsche heeft de elektrische techniek weten te koppelen aan de sportiviteit en de uitstraling die je van ons merk gewend bent.

De Porsche Taycan 4S is per direct te bestellen voor een consumentenadviesprijs van €109.900,- en staat medio januari 2020 bij Porsche Centrum Rotterdam. Klik hier om de Porsche Taycan 4S te configureren.

Acceleratie

Uiteraard heb ik uitgebreid met de Taycan Turbo en Turbo S kunnen sturen, zowel op de openbare weg als op het Circuit Mallorca. In alle gevallen was ik onder de indruk, al helemaal nadat ik ook in elektrische auto’s van concurrerende merken heb kunnen rijden. Dat begint al met die enorme acceleratie tot 100 km/u. Die is met 3,2 seconden voor de Turbo en 2,8 seconden voor de Turbo S bijna eng te noemen. Minstens net zo indrukwekkend zijn z’n tussensprints. De versnelling blijft voortduren tot 260 km/u. Pas dan grijpt de elektronica in. Die kracht is niet verrassend met gecombineerde vermogens van 680 pk voor de Turbo en 761 pk voor de Turbo S.

Fluisterstil

De Taycan is fluisterstil. Niet alleen door het ontbreken van motorgeluid maar ook door de afwezigheid van omgevingsgeluid en windgeruis. Tegen meerprijs is de Porsche Electric Sport Sound verkrijgbaar die via het PCM is in te stellen. Die speelt een gesimuleerd motorgeluid af tijdens het rijden, op basis van hoe de auto presteert. Dat maakt de beleving bij het accelereren een stuk spannender dan normaal. Een Porsche associeerde ik altijd met een lekkere motorsound, maar gek genoeg miste ik dat bij de nieuwe Taycan totaal niet. De auto heeft normale pedalen en juist niet de one pedal driving waarmee je zowel gas kunt geven als remmen. De Taycan heeft een indrukwekkend terugwinvermogen van 265 kW. Volgens Porsche wordt zo’n 80% van alle remacties op de elektromotor zelf uitgevoerd en nemen de remmen de overblijvende twintig procent voor hun rekening.

800 volt

De batterij van de Taycan meet 93,4 kWh en volgens de WLTP kom je daarmee 388 tot 412 kilometer ver. Het elektrisch systeem werkt op 800 volt, meer dan het dubbele van wat bijvoorbeeld een Tesla gebruikt. Hiermee kun je de batterij, bij de juiste lader, in 22,5 minuten van vijf naar tachtig procent vol laden. Met vijf minuten laad je de Taycan voor honderd kilometer op. Dat is handig als je bijna op de plaats van bestemming bent.

Actieradius

Slimme rijders gebruiken straks de optionele Porsche Intelligent Range Manager om de laadpunten op hun route te kiezen. De Taycan weet ook wanneer je moet laden en zal de accu vervolgens opwarmen of afkoelen. Het is namelijk zo dat de accu tussen de 28 en 31 graden het snelst laadt. Uiteraard heeft Porsche nagedacht over het vergroten van de actieradius. Zo kun je een extra warmtepomp bestellen waarmee de restwarmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het interieur. Dat levert weer extra kilometers op.

Het duizelt je als je hoort hoeveel innovatieve details Porsche in de nieuwe Taycan heeft gestopt. Elke scepsis over de elektrische aandrijving is bij mij verdwenen; ik ben zeer enthousiast over de Taycan. Dat gaan de klanten merken, want mijn enthousiasme zal zeker op hen overslaan. Ik kan bijna niet wachten tot hij in januari live bij ons in de showroom staat.”

Wilt u zo snel mogelijk in de Porsche Taycan rijden? Neem dan direct contact op met mij of met mijn collega’s Bob, Marco of Rogier. U kunt ons ook altijd bellen via 088-911 9 911.