Destination Porsche ‘Het is een droompaleis’

Rotterdam, 28 mei 2021 – Direct aan de A20 in de Rotterdamse Spaanse Polder verrijst de nieuwe spectaculaire vestiging van Porsche Centrum Rotterdam. De dealer groeide letterlijk en figuurlijk mee met Porsche, waardoor het huidige pand aan de Landaulettestraat bijna uit zijn voegen barst. Vestigingsmanager Harrie van Ham kan niet wachten de verhuisdozen in te kunnen pakken. “Ons nieuwe pand aan de Schuttevaerweg is een droompaleis. Dit is wat Duitsers affengeil noemen.”

Met een enorme bouwhelm op stapt Harrie van Ham door een ruimte die binnen afzienbare tijd zal zijn getransformeerd tot de nieuwe showroom van Porsche Centrum Rotterdam. Kaal beton en staal voert hier nu nog de boventoon, maar straks zal deze ruimte geheel volgens de allerlaatste Corporate Identity van Porsche zijn ingericht. Door zijn oogharen heen kan de vestigingsmanager de sportwagens al bijna zien staan.

‘Destination Porsche’

De blijheid om wat hij ziet was buiten al van het gezicht van Harrie af te lezen. Vanbuiten heeft de beroemde facade van zwart glas die de Porsche showrooms wereldwijd kenmerkt al duidelijk vorm gekregen. Niets doet nu al meer herinneren aan de oude vestiging van de voormalige Mercedes-dealer J. van Dijk & Dochters dat eind jaren zeventig werd gebouwd. Van het oorspronkelijke gebouw op de zichtlocatie langs de A20 is dan ook bijna geen steen overeind blijven staan. Harrie van Ham: “Wat meteen opvalt is de immense ruimte die we straks krijgen. Dat biedt ons de mogelijkheid om een ‘Destination Porsche’ te realiseren, zoals Pon dat eerder bij de vestiging in Palm Springs in Californië heeft gedaan. We gaan hier verschillende belevingshoeken creëren. Naast een showroom waar nieuwe auto’s riant een plek vinden, komt er bijvoorbeeld een Classic-, een E-Performance- en een Tequipment-corner. De traditionele showroom is eigenlijk aan het verdwijnen; Porsche noemt het daarom liever ‘destination’. Iedereen die hier straks binnenstapt, dus Porsche rijders én fans, moet de sfeer van Porsche kunnen proeven.”

Hoogtepunt

Harrie van Ham heeft in de twintig jaar dat hij bij Rotterdamse Centrum Rotterdam achter het stuur zit al een keer eerder een verhuizing meegemaakt. Elf jaar lang bemande hij de vestiging aan de Rotterdamse Aploniastraat met een showroompje voor zes auto’s en vier bruggen. Dat pand was voor zowel de klanten als de medewerkers bepaald niet uitnodigend. Dat was de nieuwe vestiging aan de Landaulettestraat dat in december 2011 werd betrokken nadrukkelijk wél. De showroom groeide met de verhuizing naar de Rotterdamse Autostrada van 200 m2 naar 900 m2. “Maar de jaarlijks stijgende verkoop van zowel nieuwe als gebruikte Porsches, succesvolle nieuwe modellen, een werkplaats met een ongekend hoge bezettingsgraad en vooral bestaande en nieuwe klanten die de weg naar ons bleven vinden zorgden ervoor dat we al binnen twee jaar te klein behuisd waren. We leefden van hoogtepunt naar hoogtepunt. Het nieuwste hoogtepunt – bijna letterlijk – wordt straks de nieuwe vestiging in Spaanse Polder. Je kunt je voorstellen dat we niet kunnen wachten tot we onze klanten daar eind dit jaar kunnen verwelkomen.”

Specs

De vestigingsmanager krijgt een bouwtekening aangereikt, maar kent de specs van het nieuwe pand ook zonder tekening al bijna uit zijn hoofd. Een paar keer per week gaat hij even kijken. “De nieuwe showroom heeft een grootte van ongeveer 4.000 vierkante meter; er komen straks zo’n 35 nieuwe Porsches te staan. Er komen drie afleverboxen, elk met een eigen look and feel: ‘high voltage’, ‘Classic’ en ‘Motorsport’. Op grote schermen aan de wand is altijd wat te zien. Een tweede verdieping biedt straks ruimte aan zo’n tachtig Porsche Approved auto’s. We krijgen een uitgebreide koffiecorner en een boardroom voor vergaderingen; alles kenmerkt zich door licht. Om daglicht meer toegang te geven is een atrium gecreëerd waarvoor het dak zelfs is uitgezaagd. We realiseren 24 bruggen in de werkplaats en een eigen spuiterij. In de jaren dat ik bij PCR werk, is het aantal collega’s toegenomen van acht tot 45. Zij verhuizen allemaal mee; ik verwacht dat het team straks nog met twintig extra mensen wordt uitgebreid.”

Tweede huiskamer

Het nieuwe pand lijkt in vergelijking met de huidige vestiging dan wel enorm, maar het straalt straks vanbinnen wel geborgenheid uit, belooft Van Ham. Hij noemt het ‘cosiness’. “We willen bereiken dat je je net als in de Landaulettestraat meteen thuis voelt. Het gebouw moet de sfeer van Porsche ademen en uitstralen; dit is je tweede huiskamer. Ons huidige pand is nu simpelweg te klein om je het échte Porsche-gevoel te laten beleven. We willen dat het nieuwe onderkomen een locatie wordt waar je met vrienden of familie rustig kunt kijken naar onze producten, in een sfeer die past bij Porsche.”

Aandacht

Er verandert na de verhuizing veel, maar wat volgens Harrie van Ham niet zal veranderen is de aandacht voor de klant. “We doen het samen voor de klant. Een auto verkopen kan iedereen. Maar jou als klant vasthouden, dat is een ander verhaal. Dat is de rode draad door het werk van Porsche Centrum Rotterdam. Die no nonsense aanpak maakt dat klanten hier graag komen. Ze zijn blij met onze nieuwe locatie. Als blijkt dat we hier doorgaan met de passie die ze gewend zijn en ze de service krijgen die ze verdienen, kan de verhuizing niet meer stuk.”