De verloren Rotterdammer is weer terug

Rotterdam, 1 juni 2022 – Iedereen kent Robert Doornbos als oud-Formule 1 coureur en als passioneel analist van de Formule 1 voor Ziggo Sport. Maar sinds eind vorig jaar kom je hem ook tegen bij CarPort Rotterdam langs de A20 in Spaanse Polder. De geboren Rotterdammer is directeur van een unieke autoshowroom met drie exclusieve A-merken onder een dak: Porsche, Bentley en Lamborghini.

“Ook al woon ik met Chantal en mijn kinderen Josh en Jada in ‘020’, het Rotterdamse ‘010’-bloed stroomt nog steeds door mijn aderen. Ik heb veel in het buitenland gewoond: België, Monaco, Engeland en de VS, maar Rotterdam is nooit uit beeld geweest. Dus heb ik niet lang hoeven na te denken toen ik het aanbod kreeg om directeur van CarPort Rotterdam te worden. Ik ging op mijn twaalfde weg uit Rotterdam en ben nu op mijn veertigste terug. Als Rotterdammer zit ik hier op mijn plek. Niet lullen, maar poetsen; dat motto past me. Ik vind het niet erg om hard te werken, al is Chantal daar niet altijd even gelukkig mee. Maar je zal mij nooit op de bank zien zitten – nou ja, op een stoel misschien… Bij mij gaat altijd het gas erop. Maar als ik een intensief raceweekend achter de rug heb, dan zit ik boordevol energie die ik bij CarPort Rotterdam kwijt kan. Ik krijg daar gewoon een kick van.

Ondernemersfamilie

Ik kom uit een ondernemersfamilie. Heb je schuin achter CarPort Rotterdam dat rijtje hoogwerkers zien staan toen je over de A20 hier naartoe reed? Die zijn van het bedrijf Doornbos dat mijn opa ooit met zijn broer is begonnen, in eerste instantie met bulldozers en graafmachines. Als klein jochie ging ik al naar Spaanse Polder om op het terrein van mijn familie te spelen. Alles wat naar benzine stinkt en hard gaat, vond ik toen al leuk. In Spaanse Polder heb ik als twaalfjarige mijn eerste meters gemaakt in mijn eigen autootje. Mijn vader had grond in dezelfde straat als waar CarPort Rotterdam nu is gevestigd. Dat maakt het extra bijzonder om hier na zoveel jaren weer terug te keren; de verloren Rotterdamse zoon is weer terug.

Gelukkig mens

Benzine stroomt door mijn aderen. Auto’s zijn me met de paplepel ingegoten. Mijn vader had altijd al bijzondere auto’s, dus dan is het bijna logisch dat ik daar ook wat mee had. Ik weet nog dat mijn vader begin jaren tachtig voor het eerst thuis kwam in zijn eerste Porsche, een 930; ik stond ‘m al op te wachten. Je kunt dus wel stellen dat Porsche me met de paplepel is ingegoten. Toen ik van mijn hobby mijn beroep kon maken en de F1 in ging, ging ik daar ook serieus geld mee verdienen. En wat doe je met dat geld? Ik ging naar een Porsche dealer om een 996 Turbo te kopen en op die manier een jongensdroom te verwezenlijken.

Museum

Ik ben een ondernemer pur sang; ik heb waarschijnlijk de genen van mijn opa en van mijn vader. Het aantrekkelijke aspect van CarPort Rotterdam vind ik de nieuwe manier van verkopen. We zijn geen dealer meer waar je alleen over pk’s kunt praten, maar een winkel waar je ook zonder een auto te kopen graag wilt zijn. Het gaat hier vooral over de beleving en veel minder over hard-selling. Ik ben directeur van een soort supercar museum. Dat is waar ik de hele dag met passie mee bezig ben, samen met 75 teamleden. Het is een soort raceteam dat ik run en waar ik een onderdeel van ben. We doen het samen en ik ben one of the guys.

Manthey

Porsche heeft veel met motorsport; die link die past me wel, om het voorzichtig te zeggen. Ik wil motorsport meer in het middelpunt gaan zetten hier in Rotterdam. We zijn bezig met een partnership met Manthey. Porsche Centrum Rotterdam was de eerste dealer wereldwijd die in de eigen werkplaats een GT2 RS met Manthey delen ombouwde tot Porsche 911 GT2 RS MR. We gaan straks met zulke auto’s met klanten het circuit op. Je verkoopt een snelle Porsche niet door ze alleen maar in de showroom te tonen. Zo’n auto ervaar je pas echt op het circuit. We zijn hier motorsport-minded en dat willen we met Manthey graag onderstrepen. Dat is super gers.

Magnetron

Ik rij bijna elke dag met een andere auto naar huis. Een tijdje terug was dat de Cayenne Turbo GT, onze demo. Wat een auto is dat. Ik heb nog nooit met een SUV gereden waarmee je met oversteer en wielspin wegrijdt als je echt gas geeft. Hoewel ik een petrolhead ben – niks klinkt lekkerder dan een boxermotor of een dikke V8 – is de techniek van een elektrische Taycan indrukwekkend. Zo’n ding stuurt ook nog eens verbluffend goed. Ik stond laatst met een Taycan Turbo S voor een stoplicht naast een Ferrari. De bestuurder vroeg: ‘Robert, wat doe jij nou in die magnetron?’ Ik zette launchcontrol aan en zei: ‘Hou het stoplichtje maar even in de gaten’. De Ferrari was in geen velden of wegen meer te bekennen…

Geoliede machine

CarPort Rotterdam is schitterend, maar ook een beetje groot. Ik maak 12.000 stappen per dag dus een gym abonnement heb ik niet meer nodig. Gewoon een smartwatch om en je komt hier fluitend aan je kilometers. Porsche is in Rotterdam een geoliede machine. Ik denk dat Harrie en Ed echt een neusje hebben om de juiste mensen binnen te halen. Gastvrouwen, de werkplaats met hun ‘open keuken’ en de receptie: het zijn belangrijke elementen in het totaalplaatje dat Porsche Centrum Rotterdam heet. Als je hier binnenkomt en de mensen heten je van harte welkom met een lach, dan voel je je al goed. Ik ben in een warm bad terecht gekomen.

Voor de nieuwste Porsche Centrum Rotterdam dealerstories volg je ons op @porschecentrumrotterdam.