De Patenten van Porsche

In iedere Porsche zit standaard een groot aantal vernuftige uitvindingen en ideeën verstopt. Porsche onderscheidt zich al sinds de start van het bedrijf in 1948 door bijzondere, eigen uitvindingen en ideeën in de modellen te verwerken en daarvoor patent aan te vragen. Vele van die technische hoogstandjes die bij diverse Europese patentenbureaus zijn vastgelegd kwamen ter sprake tijdens ‘De Patenten van Porsche’, een exclusieve presentatie van Porsche Centrum Rotterdam.

Mancave

In welk jaar legde Porsche het octrooi vast voor de eerste PDK versnellingsbak (in 1984)? Hoeveel octrooien legde Porsche dit jaar al vast (800)? Voor welke auto vroeg Porsche een octrooi aan voor het gebruik van geschuimd kunststof versterkt met metaal (904 uit 1962)? Zomaar een paar vragen die tijdens de presentatie ‘De Patenten van Porsche’ ter sprake kwamen. Porsche Centrum Leusen dook tijdens deze eenmalige sessie met zestig gasten in de diepste krochten van het 71 jaar oude archief van Porsche en toonde exclusieve, niet eerder vrijgegeven beelden, concepten en ideeën. Een exclusieve carstorage was hiervoor voor de gelegenheid omgetoverd tot een ultieme mancave waar tussen exclusieve auto’s een intieme setting was gecreëerd. De entree had wat weg van een lokale werkplaats; de nostalgische Shell pompen, Mille Miglia items en klassieke raceposters verklapten dat echte liefhebbers in Den Haag aan het werk zijn geweest.

Doorkijkje

Een luxueuze lederen Chesterfield en twee Porsche Speedsters stonden pontificaal in het midden van de ruimte waar de deelnemers de presentatie kregen onder het genot van een hapje en een drankje. Patrick Bodart van het European Patent Office verzorgde de presentatie. Hij nam de bezoekers mee in de wereld van Porsche en besprak diverse technische ontwikkelingen die het merk heeft vastgelegd bij de Europese patentenbureaus. Niet alleen kregen de deelnemers een mooi doorkijkje in het verleden van Porsche, maar ook werd er naar de toekomst gekeken. Als lichtend voorbeeld hoe de evolutie van Porsche ieder jaar weer voortschrijdt was zowel de oude 356 Speedster als de allernieuwste 991 Speedster tijdens ‘De Patenten van Porsche’ te bekijken. Beide versies zijn onmiskenbaar Porsche, maar technisch lichtjaren van elkaar verwijderd.

Porsche quiz

Om de kennis van de deelnemers te testen werd de presentatie met een quiz beëindigd. Zij kregen 27 vragen voorgeschoteld die zij via hun mobiele telefoon konden beantwoorden. Wist u bijvoorbeeld dat Ferdinand Porsche in 1898 al een koetsje heeft ontworpen met elektrische aandrijving, riant voordat de Taycan op de markt verscheen? Een aantal deelnemers wist het goede antwoord. De grootste Porsche-kenner ging die avond naar huis met een bouwpakket van een Porsche viercilinder Carrera racemotor (Type 547). De nummer twee onder de Porsche-kenners won een set van vier Porsche drinkglazen en de nummer drie kreeg een Martini Racing pet.

Na de presentatie kregen de Porsche rijders bij een drankje uitgebreid de mogelijkheid om specialisten vragen te stellen over patenten en octrooien. Terwijl ruwweg 650 kilometer verder bij Porsche in Stuttgart en Weissach ongetwijfeld al weer werd nagedacht over nieuwe, patentwaardige technische hoogstandjes.