De ontzorgers van Porsche Centrum Rotterdam

Rotterdam, 12 november 2021 – Geen tijd om uw Porsche te brengen voor onderhoud? Druk aan het werk of geen zin? Geen probleem. Porsche Centrum Rotterdam heeft in die gevallen een haal- en brengservice. Leo Bol en Huub Fabels zijn twee leden van het chauffeursteam. Zij halen de Porsche op de opgegeven plek, en brengen ‘m na het onderhoud of de reparatie ook weer terug. Deze service wordt na de verhuizing naar Spaanse Polder alleen maar verder uitgebreid.

Efficiency

Leo Bol en Huub Fabels hebben vanwege de drukte nauwelijks tijd voor een gesprek, maar als vaste planner heeft Leo zichzelf en zijn collega even ‘vrijgespeeld’. Vanmiddag staan er weer diverse ritten op het programma. Doorgaans zijn teams met twee personen op pad om Porsches van klanten op te halen of weg te brengen. Soms wordt een huurauto achtergelaten, maar doorgaans gaan twee chauffeurs er voor de efficiency in een Volkswagen up! naartoe, om met twee auto’s weer terug te rijden. “Het hele land wordt op die manier doorkruist,” vertelt Huub Fabels. “We doen nauwelijks ritten met het openbaar vervoer; dat zou te omslachtig en te tijdrovend zijn. Het is geen doen om een Porsche met de tram te halen.”

Anciënniteit

De haal- en brengservice van Porsche Centrum Rotterdam bestaat al vele jaren en ontzorgt de klant volledig. De eerste periode werd vooral met studenten gewerkt, maar inmiddels werken er vaste chauffeurs met – zoals dat zo mooi heet – enige anciënniteit. Het team werkt met zes vaste chauffeurs en twee part-timers voor wie het rijden meer betekent dan een baan alléén. Niet alleen worden Porsches opgehaald waarbij de klanten geen tijd of zin hebben om naar de dealer te rijden, maar het team doet bijvoorbeeld ook de dagelijkse boodschapjes, rijdt naar de bloemist of haalt en brengt onderdelen.

Planning

Leo Bol kent het klappen van de zweep. “Na dertig jaar in de bouw te hebben gewerkt, werd ik midden in de crisis in 2015 ontslagen nadat de bouw compleet was ingestort. Dat zet je leven wel even op z’n kop, maar ik zat niet bij de pakken neer. Via de voetbalvereniging waar ik verzorger ben van het Eerste elftal, hoorde ik dat bij Porsche Centrum Rotterdam een chauffeur werd gezocht voor de haal- en brengservice. Ik werd aangenomen en doe naast het chauffeurswerk vooral de planning. Het klinkt misschien raar, maar het ontslag in de bouw is het beste wat me ooit is overkomen. Hier werken bij Porsche Centrum Rotterdam is geweldig.”

Spannend

Leo herinnert zijn allereerste rit nog als de dag van gisteren. “Die trip vond ik best spannend. Ik had nooit eerder in een Porsche gereden, dus zelf vond ik dat een uitdaging. De manager deed er luchtig over. ‘Links zit de rem en rechts trap je op het gas. Iedereen kan in een Porsche rijden’, zei hij. Hij had gelijk. Toen ik in die rode 911 met een waarde van 179.000 euro stapte die ik op moest halen, had ik wel even een probleem. Want het contactslot kon ik niet vinden. Weet ik veel dat ‘ie bij een Porsche links zit? De eerste rit ging goed, net als alle andere ritten die daarna ik gereden heb. Op verre ritten neem ik soms mijn vrouw mee. Dan maken we er een uitje van. Zoals bij dat setje velgen dat ‘even’ naar Hamburg moest worden gebracht. Dat hebben we lekker met onze camper gedaan.”

Voorzichtig

Huub Fabels trad begin 2019 toe tot het chauffeursteam van Porsche Centrum Rotterdam. Na het tandartsvak vaarwel te hebben gezegd kreeg hij de smaak van het chauffeuren te pakken bij een Rotterdamse Jaguar dealer. “Toen mijn collega Tymen Blom bij Porsche Centrum Rotterdam ging werken als hoofd receptie, ben ik met hem mee ‘verhuisd’. Ik heb daar geen dag spijt van gehad. De collegialiteit is hier groot; de klanten en hun auto’s zijn leuk. Je hoort vaak dat mensen fluitend naar hun werk gaan omdat ze het zo naar hun zin hebben. Nou, ik behoor tot die groep.” Net als Leo had ook Huub geen Porsche-ervaring; hij rijdt in een ‘Fünfer’ van die firma uit München. “Maar sinds ik in de Porsches van de klanten rijd, begrijp ik wel waarom je gek kunt zijn op dit merk. Bekeuringen heb ik nooit, al nodigt een Porsche daar wel toe uit. Maar ergens waarschuwt een hersencel dan om het gaspedaal niet te diep in te trappen. Het is niet mijn auto, maar die van een klant; dus ik ben er voorzichtig mee. Als ik hard zou willen rijden, doe ik dat wel in mijn eigen auto.”

Klantcontact

Het rijden vinden Leo en Huub leuk, maar het klantcontact waarderen ze ook. Leo: “Soms heb je de gelegenheid om koffie te drinken bij de mensen thuis. Iedereen heeft een verhaal; meestal nemen de klanten de tijd voor een leuk gesprek. Klanten willen weten wie je bent; ze geven per slot van rekening hun kindje aan je mee dat ze koesteren. Hun trotse bezit behandelen we met de grootst mogelijke zorg. Als mensen niet willen dat wij met hun Porsche rijden en ze zelf geen tijd hebben om ‘m te brengen, is er vanaf de opening van het nieuwe Destination Porsche ook nog een haal- en brengservice waarbij hun auto in een trailer wordt vervoerd.”

Valet parking

De verhuizing naar Spaanse Polder betekent veel meer werk voor het chauffeursteam, verwachten Leo Bol en Huub Fabels. Niet alleen zullen ze worden ingezet voor het halen en brengen van Porsches, maar ook zullen ze gaan rijden voor de ‘buren’ Bentley en Lamborghini die ook een plek vinden in het nieuwe pand. Nieuw aan de Schuttevaerweg is ook het fenomeen ‘valet parking’, een service die de chauffeursploeg voor zijn rekening gaat nemen. Het team zal daarvoor worden uitgebreid. “Het wordt een beetje zoals bij een luxe hotel in Amerika,” vertelt Leo. “De klanten komen voorrijden, overhandigen ons de sleutels en wij zorgen er daarna voor dat hun auto zonder zorgen wordt geparkeerd.”

Leo Bol en Huub Fabels eten nog even snel een broodje en dan gaan ze weer rijden. Zoals altijd hebben ze er weer zin in. “Dit is toch geweldig. Porsches mogen rijden en er nog voor betaald krijgen óók. Dat wil iedereen wel.”

Volg onze verhuizing #DestinationPorsche010 op @porschecentrumrotterdam