De Haarlemmer olie van Porsche Centrum Rotterdam

Toen Robert Hoogerwaard (41) toetrad tot de autowereld, had hij in gedachten al een complete carrièreroute uitgestippeld. Zijn doel: starten bij een premium automerk om het vak te leren en daarna doorstoten naar een absoluut topmerk. Aldus geschiedde. Hoogerwaard is sinds 1 maart serviceadviseur bij Porsche Centrum Rotterdam.

“Ik kreeg wat met auto’s dankzij mijn oom. Die werkte hier in Rotterdam bij Hoogenboom en kwam in het weekend altijd met de mooiste auto’s langs en nam me dan vaak mee voor een ritje. Hoogenboom was behalve Volkswagen- en Audi dealer ook de toenmalige Porsche dealer voor Rotterdam; het zorgde ervoor dat ik een passie kreeg voor de merken die door Pon werden geïmporteerd.

Fijne kneepjes
Uiteindelijk besloot ik om bij een autobedrijf te gaan werken. Mijn idee was om alle ins en outs te leren bij een premium merk, en als ik dan alle fijne kneepjes van het vak had geleerd over te stappen naar een topmerk. Het was dan ook niet zo gek dat ik mijn carrière in de autowereld startte bij de Audi in Capelle aan den IJssel, een van de beste premium merken. Ik ben daar 21 jaar geleden gestart als monteur, zo’n beetje bij de introductie van de nieuwe Audi A2. Ik kwam er al snel achter dat ik het leuker vond om meer direct met klanten te werken. Dus stapte ik over naar een nieuwe functie als serviceadviseur. Ik voelde me als een vis in het water want dit is een zeer uitdagende baan: je bent als het ware de Haarlemmer olie tussen de klant en de dealer. Je lost problemen op en zorgt dat de klant zich begrepen voelt en weet dat het allemaal goed komt.

Topmerk
Na 21 jaar vond ik het tijd om mij droom te verwezenlijken: het werken bij een absoluut topmerk. Natuurlijk had dat Lamborghini of Bentley kunnen zijn; twee merken die door Pon Luxury Cars wordt vertegenwoordigd. Maar het werd Porsche, ook een prachtig merk uit de Pon-familie. Een lekker kopje koffie met Ed van der Lans, de after sales manager van Porsche Centrum Rotterdam, was voldoende. Ik ben hier 1 maart gestart in een team dat nu uit vier serviceadviseurs bestaat.

Persoonlijke aandacht
De werkzaamheden van een serviceadviseur komen bij Audi en Porsche natuurlijk overeen – of om het op z’n Rotterdams te zeggen: het spelletje is hetzelfde. Maar bij Porsche Centrum Rotterdam gaan ze echt een mega-stap verder dan wat ik vroeger gewend was. Er wordt hier gedaan wat de klant verwacht en waar mogelijk worden hun verwachtingen zelfs overtroffen. De Porsche klant is anders. Ze zijn veel meer gericht op het merk dan een Audi rijder die vaak in een leaseauto rijdt. De Porsche rijder let wat minder op de kosten, maar klanten zijn wel kritischer op wat we hier doen. Ze verwachten persoonlijke aandacht en die krijgen ze hier ook. Het zit ‘m in de details. Een vriendelijk woord; meelopen naar de auto in plaats van de klant te verwijzen naar ‘vak 18’. Ik verwacht dat het pamperen van de klant in het nieuwe pand nog weer een stuk verder zal gaan.

Apetrots
Het kan niet anders dan dat je wat met Porsche hebt als je hier werkt. Nu rij ik geen Porsche. Maar als de portemonnee het toe zou laten, zou ik graag Targa rijden. Ik hou van open rijden – ik rij nu in mijn Golf VI Cabriolet het liefst open – dus dat concept begrijp ik heel goed. Te veel spoilers hebben niet mijn voorkeur. Het is jammer dat mijn oom mijn nieuwe job bij Porsche Centrum Rotterdam niet meer heeft mogen meemaken. Hij zou apetrots zijn geweest. Hoe leuk zou het zijn geweest als ik hem in een Porsche had opgehaald voor een ritje.”