‘De gezelligheid blijft’

Rotterdam, 3 augustus 2021 – Het belang van goede gastvrouwen is groot. Want zij zorgen ervoor dat je je gelijk bij binnenkomst al thuis voelt. Jessika Schinkel-Wolfs en Veronique de Hoogh zijn bij Porsche Centrum Rotterdam hét startpunt van Destination Porsche; nu, en straks óók in Spaanse Polder.

Barista

“Een lekkere cappuccino met een zoetje, Rein?” De klant is verbijsterd. Want inderdaad is dat precies wat hij altijd drinkt als hij bij Porsche Centrum Rotterdam op de koffie komt. Jessika Schinkel-Wolfs gaat onmiddellijk voor hem aan de slag. Het geklopte schuim wordt afgetopt met de letters ‘911’ in cacao, het model waar deze klant al sinds jaar en dag in rijdt. Een bonbon van François Geurds erbij, en klaar! Jessika blijkt behalve een van de telefoonstemmen van de Rotterdamse dealer ook een ervaren barista. Haar collega Veronique de Hoogh bekijkt het met een glimlach. “Het begroeten met je naam, weten voor welk bedrijf je werkt en onthouden wat de koffiekeuze van vaste bezoekers en medewerkers is; voor ons is die persoonlijke benadering heel normaal. Bij Porsche Centrum Rotterdam proberen we onze klanten te pamperen en dat begint al met kleine dingen.”

Affiniteit

Jessika Schinkel-Wolfs en Veronique de Hoogh zijn al sinds jaar en dag de eerste gezichten die je ziet als je bij Porsche Centrum Rotterdam binnenstapt. Jessika werkt al acht jaar als gastvrouw in de Landaulettestraat. Veronique is al ruim tien jaar als gastvrouw bij de Rotterdamse dealer werkzaam. Ze was er in 2011 bij toen de Landaulettestraat open ging en daarvoor kreeg ze nog ‘het laatste staartje’ van de Aploniastraat mee. Hadden ze wat met Porsche? Nee, dat niet. Jessika: “Maar als je bij Porsche werkt, komt de affiniteit met het merk vanzelf.”

Klantbeleving

Beide gastvrouwen hebben klantbeleving hoog in het vaandel staan. Veronique: “De rol van een gastvrouw is bepalend voor de positieve indruk bij een klant. De eerste indruk is cruciaal. Daarom is onze rol heel belangrijk.” Deze eerste indruk wordt binnen de wetenschap ook wel ‘het zeven seconden moment’ genoemd. Een gastvrouw kan bepalend zijn tijdens dit moment. “Een chagrijnig gezicht kan je eerste indruk al verpesten,” weet Jessika. “Een glimlach en een vriendelijk woordje kan het grote verschil maken.”

Pilaren

Toen Veronique de Hoogh startte bij Porsche Centrum Rotterdam, was het fenomeen ‘gastvrouw’ daar nog onbekend. “Ik kreeg de gelegenheid om mijn functie zelf te bepalen. De vraag was wat we wilden uitstralen. Klantvriendelijkheid vinden we een van de belangrijkste pilaren van ons werk. Daar horen veel werkzaamheden bij. We beantwoorden de telefoon, doen boodschapjes, reiken brochures uit, zorgen voor leuke gadgets voor de kinderen als die met een klant meekomen. Ook ondersteunen we waar mogelijk de serviceadviseurs en begeleiden we klanten naar het juiste ‘loket’… En dan de coffeebar natuurlijk.”

Dozen met suiker- en melkstaafjes, chocolaatjes en koekjes gaan er maandelijks doorheen en tientallen liters frisdrank. Het aantal kopjes koffie dat dagelijks vers wordt bereid, hebben de gastvrouwen nooit geteld. Veronique: “Maar op een drukke dag kunnen dat er zo maar 150 zijn. Dan draait de vaatwasmachine continu door.” Grappend: “We lijken soms meer op een horecabedrijf dan op een Porsche-dealer.”

Gek op Porsche

De gemiddelde klant bestaat niet bij Porsche Centrum Rotterdam. Jessika: “Klanten komen in een driedelig kostuum, maar ook in trainingspak. We ontvangen veel ondernemers en anderen hebben hard gespaard en komen hier hun droom verwezenlijken. Ook veel fans krijgen we over de vloer. Die krijgen dezelfde behandeling, inclusief een drankje. Één aspect treffen we bij alle bezoekers aan: ze zijn stuk voor stuk gek op Porsche.”

Laaiend enthousiast

We gaan naar het nieuwe pand in Spaanse Polder. Dit wordt vanaf eind dit jaar het nieuwe werkterrein van Jessika Schinkel en Veronique de Hoogh. De rode hakken van Jessika weerklinken nu nog tegen het kale beton. De gastvrouwen zijn laaiend enthousiast over hun toekomstige domein. Dankzij de Porsche-huisstijl is het nieuwe Destination Porsche geen traditionele autoshowroom meer. Zo is de sfeervolle ontvangstruimte in het ruime atrium, de Porsche Platz, ook bedoeld als ontmoetingsplaats voor fans en klanten van het merk. Via de pitlane vinden klanten straks hun weg naar speciale destinations. Er komen aparte ruimtes voor Porsche Classic, Approved, Exclusive, E-performance, Tequipment en Motorsport.

Gezelligheid

De werkzaamheden zullen in de nieuwe vestiging min of meer hetzelfde zijn, verwachten de gastvrouwen, hoewel de ruimte meer mogelijkheden biedt om nieuwe activiteiten te ontplooien. Het pand bestaat uit vijf verdiepingen met een totale oppervlakte van 17.500 vierkante meter, dus er zal wel wat meer gelopen moeten worden. “De kleinschaligheid van de Landaulettestraat is er in Spaanse Polder straks wel wat vanaf, maar met het team zorgen we ervoor dat we de persoonlijke benadering blijven vasthouden. De gezelligheid waar klanten ons altijd over roemen blijft.”

Volg onze verhuizing #DestinationPorsche010 op @porschecentrumrotterdam