Casper de Vries gaat perfecte Porsches nog perfecter maken

Rotterdam, 7 september 2021 – Een beetje autopoetsen kunnen de meesten wel. Maar een auto er vanbinnen en vanbuiten uit laten zien alsof hij gisteren van de band is gelopen, is een ander verhaal. Dit zogeheten detailen vereist kennis, speciale producten, specifiek gereedschap, veel ervaring en een grote dosis passie. Casper de Vries is de man die dat begrijpt. Hij gaat in het nieuwe pand van Porsche Centrum Rotterdam in Spaanse Polder de afdeling leiden waar cosmetisch werk wordt verricht, van poetsen tot detailing.

Kunstwerken

Casper de Vries weet waar hij het over heeft als het over autopoetsen en detailen gaat. Met zijn eigen bedrijf leverde hij in de werkplaats in de Landaulettestraat al kunstwerkjes af als het om detailing gaat. Maar nu is hij in vaste dienst getreden van zijn beste klant en zet hij een compleet nieuwe afdeling op waar auto’s in nieuwstaat worden gebracht. “Ik ga Porsches die al perfect lijken in Spaanse Polder nog perfecter maken. Dat geldt voor gebruikte Porsches, maar ook voor splinternieuwe. Ik zie altijd wel iets wat ik kan verbeteren.”

Verschil

Autopoetsen of detailing? Hier zit wel degelijk verschil tussen. Detailing gaat verder waar het normale autopoetsen stopt, vertelt Casper. “Het is bij het detailing de kwaliteit die bij mij voorop staat en niet de kwantiteit. Die kwaliteit wordt onder meer behaald door van het juiste gebruik van de juiste machines met de juiste producten. Dit is een combinatie die bij iedere auto weer verschillend kan zijn. Het is de aandacht voor kwaliteit die voor een Porsche het grote verschil maakt tussen het autopoetsen en detailing.”

Restaurateur

“De detailer houdt zich bezig met het re-conditioneren van het bestaande oppervlak”, vertelt De Vries. Hij ziet zichzelf een beetje als een restaurateur van een kunstschilderwerk. Wanneer specialisten een duur schilderij moeten restaureren, wordt er geen verf toegevoegd en er wordt ook niet overheen geschilderd. Het kunstwerk wordt wel ontdaan van tekenen van slijtage en vervolgens geconditioneerd om de oorspronkelijke staat zover mogelijk terug te brengen. “Het zou je verbazen hoe ver je zelfs de meest verweerde autolak nog in nieuwstaat kunt krijgen.”

Polijsten

Casper de Vries ziet zijn functie niet als werk, maar eerder als een betaalde hobby. Hij schept er groot genoegen in om met een auto bezig te zijn. Afhankelijk van de staat neemt dat van vier tot veertig uur arbeid in beslag. “Goed polijsten kost enorm veel tijd. Door het polijsten worden de glans en de kleur weer hersteld. Voor het optimale resultaat moet je de lak eerst nog kleien. Aanslag of aangehecht vuil dat zelfs bij het grondig wassen niet verdwijnt wordt dan ook verwijderd zodat de lak echt schoon is voordat ik met het polijsten begin.”

Optimale glans

Bij het polijsten wordt er met hightech apparatuur een minuscuul laagje (lees microns (μm)) van de lak af geslepen, bij de meeste moderne auto’s is dat de blanke lak. Casper: “Doordat er een dun laagje lak verwijderd wordt, zijn de krassen ook echt weg en worden ze niet gemaskeerd. Alleen dit zorgt voor een optimale glans.” Het is zeer belangrijk om de lak weer goed te beschermen door een glascoating of een wax, onderwijst Casper de Vries. “Zo’n glascoating of wax zorgt voor een nieuwe beschermlaag van het lakwerk. Het is dus belangrijk dat dit op de juiste manier wordt aangebracht. Bij Porsche Centrum Rotterdam gebruiken we meestal glascoatings voor een optimale bescherming. Die blijft veel langer actief dan een hoogstaande wax. Wax heeft over het algemeen een kortere standtijd dan een coating waardoor de Porsche vaker onderhoud nodig heeft.”

Ultieme werkomgeving

Of het nu om een 911 gaat, een Panamera of om een Cayenne; Casper de Vries haalt uit elke Porsche een grote dosis bevrediging als de Porsche in nieuwstaat het pand weer verlaat. “Doorgaans zijn Cayennes ‘gebruikter’ dan een 911. Zulke auto’s worden veel intensiever gebruikt dan de sportwagens van Porsche. Hondenhaar of koekjes die in de bekleding zijn geprakt vind je in een 911 meestal niet. Ik neem trouwens liever een zwaar gebruikte auto onder handen dan een splinternieuwe. Het effect is daarbij namelijk veel groter. Het nieuwe pand aan de Schuttevaerweg moet mijn ultieme werkomgeving worden. We krijgen onder meer vier poetsbruggen, een draaiplateau en een wasplaats. Alle werkzaamheden kunnen we straks binnen uitvoeren, dus ook in de winterperiode werken we comfortabel door.”

Destination Porsche is op zoek naar autopoetsers en – wassers, en een autodetailler! Lijkt het jou leuk om in het team van Casper te werken? Bekijk hier de vacatures.