Alles over het laden van de Taycan
Over de Porsche Taycan is genoeg te vertellen en dit doen we bij Porsche Centrum Rotterdam dan ook graag. Om u kennis te laten maken met de Taycan nodigen wij u van harte uit in onze showroom. De achtergrond informatie over de Porsche Taycan hebben we verdeeld over een viertal blogartikelen waar dit één deel van is.
Wilt u contact met een van onze verkopers over de Porsche Taycan, bel dan 088 911 9 911.
Het laden van de Porsche Taycan
Nederland is ideaal om elektrisch te rijden, want er staan heel veel laadpalen, zowel in steden en dorpen als langs de snelwegen. Ook de rest van Europa werkt inmiddels flink aan de uitbreiding van de laadinfrastructuur. Thuisladen kan met een maximale capaciteit van 11 kW (wisselstroom/AC) natuurlijk ook; op termijn komt ook een 22 kW on-board AC charger beschikbaar. Porsche levert compacte laadstations voor thuis of op de zaak.
De overheid is een groot voorstander van duurzaamheid en elektromobiliteit en heeft een plan opgesteld om de installatie van openbare laadpalen te stimuleren. Binnen dit plan werkte de regering nauw samen met gemeenten om de laadinfrastructuur een boost te geven. Hierdoor is de infrastructuur van laadpalen in Nederland in sneltreinvaart uitgerold. Nederland telt inmiddels zo’n 17.500 openbare laadpalen, verspreid over het hele land.
Om probleemloos lange afstanden af te leggen, zijn een ruime actieradius en een goed netwerk van laadstations vereist. Het grote rijbereik is een van de vele pluspunten van de nieuwe Porsche Taycan. Ook het aantal snelladers langs Europese doorgaande wegen zit fors in de lift; Porsche is één van de deelnemende partijen in IONITY. Deze aanbieder van snelladers bouwt momenteel een dekkend netwerk in 25 Europese landen. De IONITY-laadpalen zijn geschikt voor 350 kW-laden, waardoor de Taycan met zijn 800V-techniek er razendsnel is vol te laden.
Hij wint in twee situaties energie terug: als de bestuurder het rempedaal indrukt en als de bestuurder het gas loslaat. Tijdens deze acties zetten de elektromotoren kinetische energie om in elektrische energie. De Taycan wint de meeste energie terug tijdens het loslaten van het gaspedaal. Praktijktests met de Taycan hebben zelfs aangetoond dat zo’n 90 procent van alle remacties wordt uitgevoerd door de elektromotoren. De mechanische PSCB- of PCCB-remmen komen hierbij niet in actie.
Zoals eerder gemeld: de Taycan is sustainable op alle fronten. In de Taycan biedt Porsche voor het eerst een compleet ledervrij interieur aan. Een interieur dat is opgetrokken uit innovatieve, gerecyclede materialen onderstreept het duurzame concept van de Taycan nogmaals.
Een aantal details van de Porsche Taycan
De Taycan is fluisterstil. Niet alleen door het ontbreken van motorgeluid, maar ook door de afwezigheid van omgevingsgeluid en windgeruis. Toegegeven: een Porsche heb je tot nu toe altijd geassocieerd met een lekkere motorsound. Tegen meerprijs is daarom de Porsche Electric Sport Sound verkrijgbaar dat je via het PCM kunt instellen. Ik zou het standaard aankruisen op de bestelorder. Je hoort in het interieur een gesimuleerd motorgeluid, op basis van hoe de Taycan presteert. Dat maakt de beleving bij het accelereren een stuk spannender dan normaal. Je hoort zelfs ‘plofjes’ als je van het gas gaat, net als bij een 911.
De Taycan heeft op ieder voorscherm een klepje waar een oplaadpunt achter ‘verstopt’ zit. De poort voor het snelladen zit achter het rechter klepje; linksvoor is de kabel voor gewoon laden in te prikken. De klepjes zijn te openen door een simpele handbeweging te maken; datzelfde geldt overigens ook voor de voorklep van de Taycan.
Recente reacties