‘Nieuwe schadeafdeling levert straks kwaliteit in het kwadraat’

Mike Wortel (44) gaat als manager de nieuwe schadeafdeling van Porsche Centrum Rotterdam opzetten en leiden. De dealer gaat op de nieuwe locatie in Spaanse Polder alle schades in eigen huis perfect repareren. “Kwaliteit en veiligheid staan bij ons voorop.”

“Ik heb wat met auto’s. Als jochie was ik al met auto’s bezig. Mijn droom was vroeger om schade expert te worden bij een verzekeringsmaatschappij. Ik ben de MTS gaan doen met ‘schade’ als specialisatie. Na mijn studie ben ik in 1997 bij een BMW dealer in Den Haag begonnen als autoschadehersteller.

Ondernemerschap

Na een paar jaar bij de dealer dit werk te hebben gedaan, lonkte het eigen ondernemerschap. In 2011 ben ik gestart met mijn eigen schadebedrijf, Schadetechniek Haaglanden in het Haagse Forepark. We deden alle merken maar waren gespecialiseerd in BMW en MINI. Er werkten op hoogtijdagen veertien mensen bij mijn bedrijf. Na een verhuizing eind vorig jaar naar het bedrijventerrein Harnaschpolder nabij de A4 gooide corona roet in het eten.

Kwaliteit

Maar waar een deur wordt dichtgegooid, gaat een andere deur weer open. En wat voor deur! Ik ben sinds 1 juni schademanager bij Porsche Centrum Rotterdam. We gaan in de nieuwe vestiging in de Spaanse Polder een eigen schadeafdeling opzetten en ik mag dat leiden. Een verbinding met Porsche heb ik niet zozeer, maar wel met de kwaliteit van het merk. Ik heb schadeherstel op hoog niveau in mijn gehele carrière altijd al nagestreefd. Bij een merk als Porsche en de manier van werken van Porsche Centrum Rotterdam komt alles bij elkaar. Op de nieuwe schadeafdeling wordt straks kwaliteit in het kwadraat geleverd.

Klantcontact

Ik neem bijna 25 jaar ervaring mee naar de gloednieuwe werkplaats van Porsche Centrum Rotterdam. Hoewel je er als klant natuurlijk helemaal niet op zit te wachten om met mij te maken te krijgen, is dit werk voor mij persoonlijk geweldig. Ik geniet er elke dag van. Klantcontact is iets waar Porsche Centrum Rotterdam veel belang aan hecht; ook dat sluit aan bij mijn manier van werken. Als klanten straks met schade aan hun auto bij ons langs komen, ervaren ze vaak stress van al het geregel. Wij proberen ze zoveel mogelijk te ontzorgen, door het hele schadeproces met ze door te nemen. Als je wilt, vul ik zelfs de schadeaangifteformulieren voor je in.

Verliefd

Porsche rijders zijn vaak verliefd op hun auto. Dat gevoel moet de schadewerkplaats koesteren. Je moet hun jongensdroom kunnen begrijpen en dat doe ik. Voor ons is een schade ‘maar’ een schade, maar voor een klant die net een aanrijding heeft gehad is dat vaak heel heftig. Dat is wel iets wat ik zelfs na bijna 25 jaar in mijn hoofd houd. Voor mij is het werk, maar voor een klant is het emotie. We zijn wel met zijn kindje bezig en dat doen we voor de volle honderd procent.”